Vad är isbana?

Isbana kan kort beskrivas som roadracing på frusna sjöar och havsvikar.

Till skillnad mot Roadracing så används här motocross/enduro-motorcyklar i Solo-klassen och specialbyggnda sidvagnsmotorcyklar i MCS-klassen.

Tävlingarna körs både med SM-status och "vanliga" tävlingar utan SM-status.

Tävlingen genomförs med en träning/klass på morgonen. Sedan ett vanligt förarmöte. I kvalomgången körs 2st kval/klass. 12st förare kvalificeras till A-final. Övriga förare får köra B-final. De 4 första i B-finalen får starta i A-finalen.


De klasser som finns i isbana är.

Solo 1 (Solomotorcyklar m SM-status)

Solo 2 (Endurodubb solo-klass)

MCS (Sidvagn m. SM-status)

Open (Öppen soloklass med finndubb)

Old Boys (Förare fyllda 50år - finndubb)

Isbanesäsongen pågår i regel från jul/nyårshelgen till andra helgen i mars.


Vad behövs för att börja köra isbana?

* Dödmansgrepp (Kan köpas hos de flesta MC-handlare)

* Dubbdäck för is-åkning. Enklast är att köpa ifrån OCS (www.finndubb.nu). Begagnade däck för att prova första gången kan ofta köpas utav aktiva förare. Skriv i gästboken och fråga efter däck.

* Heltäckande klädsel = Byxa och jacka sitter ihop. vanligast är MC-ställ i tyg eller skinn.

* En motorcykel av cross/enduro-typ. Vanligaste motorstorleken är idag 450cc. Men en del gamla 500cc 2taktare hänger fortfarande kvar. Max 500cc 2 takt och 700cc 4takt

Vad är Backe?

Backe är Sveriges äldsta mc-sport.

Det går enkelt till så att förarna kör en och en uppför en stigande grusväg på ca.1000m. Snabbast tid vinner. Det är inte ovantligt att 10 förare ligger inom samma sekund. Det är en snabb, tight och adrennalinfylld sport!

Ta t.ex. Ånnabodabacken i Ånnaboda utanför Örebro. 900m, ca. 80m stigning. Från stillastående start till mål tar det för det snabbaste förarna 31,2 till 32 sekunder. Det ger en medelhastighet på: ca. 103 km/h! Då står förarens näst intill still när tiden börjar ticka.

I Backe används i regel samma motorcyklar som i Isbana. Enda skillnaden är att i stort sätt alla solo-cyklar kör med 18" Trialdäck som bakdäck.

MCS kör med rallydäck enligt bilsportförbundets reglemente.


Vad behövs för att börja köra Backe?

* Dödmansgrepp (Kan köpas hos de flesta MC-handlare)

* Solo: I backe körs det med vanligt crossdäck i fram och i back 18" trail-däck. Vanligast är Michelin X11 eller Xlight. Dessa däck kan köpas på det flesta däckfirmor eller på nätet. t.ex. hojdäck.nu eller dackonline.se.

MCS: Rallydäck enligt bilsportförbundets reglemente.

* Heltäckande klädsel = Byxa och jacka sitter ihop. vanligast är MC-ställ i tyg eller skinn.

* Solo: En motorcykel av cross/enduro-typ. Vanligaste motorstorleken är idag 450cc. Men en del gamla 500cc 2taktare hänger fortfarande kvar. Max 500cc 2 takt och 750cc 4takt. För MCS gäller det max 1000cc 2takt och max 1500cc 4takt.

MCS: Det finns inga fabriksbyggda motorcyklar för MCS. Motorcyklarna som används är hemmabyggda. Skriv i gästboken för frågor om hur man ska bygga eller fråga om att få köpa. Gästboken besöks ofta utav aktiva förare.

Lite info om vad som gäller för de som inte har isbanelicens.

Föraren kan inte anmäla sig själv utan licens men kansliet på Svemo eller arrangören kan anmäla förarna, ”utan” licens. 
Vad som sker då är att en ”gul-varningssymbol” kommer fram som upplyser om att föraren inte har någon licens.

En uppkörning kan ske på morgonen före tävlingen, då behöver följande punktlista följas:

1. En uppkörning genomförs (körning och regelkunskap).


2. Uppkörningsansvarig fyller i en licensansökan för respektive förare som lyckas med uppkörningen.

(OBS! Samtliga förare måste vara registrerade medlemmar i IdrottOnline i en Svemo-klubb!)

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_9471/cf_44/ansokan-tavlingslicens_20150126-3.PDF


3. Föraren betalar en tillfällig licens på tävlingsplatsen.


4. Arrangören fyller i särskild blankett:

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_163/cf_44/redovisning_tillfalliglicens.PDF


5. Licensansökningar och licens för tillfälliga licenser skicas in till Svemo, med betalning för licenserna.


6. Licensavdelningen kan då i efterhand registrera dessa uppgifter på förarna och lägga upp licensen.


7. När en godkänd uppkörning (och licensansökan) finns registrerad hos Svemo, kan föraren lösa en tillfällig eller årslicens i isbana direkt genom Svemo TA och även anmäla sig till kommande tävlingar.